NURSING 90

خورشید باش که اگر خواستی برکسی نتابی نتوانی .

NURSING 90

خورشید باش که اگر خواستی برکسی نتابی نتوانی .

به یاد اصفهان!!!!!!!!!

  •   یادگیری لهجه غلیظ اصفهانی !

 

>>1- مضاف و موصوف همیشه «ی» میگیرد
>>مثال: درِ باغ ===» دری باغ

گل قشنگ ===» گلی قشنگ

آدم خوب ===» آدمی خُب


>>2- «د» ما قبل ساکن قلب به «ت» میشود
>>مثال: پراید ===» پرایت

آرد ===» آرت

 

>>3- واو ساکن آخر کلمه به «ب» قلب می‌شود
>>مثال: گاو ===» گاب


>>4- اصولاً در هر کجا که فتحه قشنگ باشد کسره بکار میرود و هر کجا که کسره کلمه را زیبا میکند فتحه بکار میرود
>>مثال برای فتحه: اَز===» اِز

قفَس ===» قفِس

اَزَش ===» اِزِش

بِِزَن ===» بِِزِن
>>مثال برای کسره: اِمروز===» اَمروز

جمعِه===» جمعَه

سِفید===» سَفید

حِیفِ===» حَیفس

فِشار===» فَشار


>>5- صدای « اُ » هیچ جایگاهی نداشته و به «او» تبدیل میشود.
>>مثال: شما===» شوما

کجا===» کوجا

چادر===» چادور


>>6- حرف «و» در قالب حرف ربطی به به «آ» تبدیل میشود
>>مثال: من و تو و حسن ===» منا تو آ حسن


>>7- اصولا خود « آ » به عنوان یک حرف ربط به کار میرود
>>مثال: من هسم، آ بابامم هسن
>>در ضمن حرف « آ » به معنای «به علاوه» هم به کار میرود
>>مثال: 5+4+3 ===» 5 آ 4 آ 3


>>8- حرف « ه » در لهجه اصفهانی به نوعی نابود شده
>>مثال: بچه ها ===» بِچا

گربه ها ===» گربا

میجهد===» می جِد
>>ه در آخر افعال به «د» ساکن بدل میشود.
>>بره===» برد

بشه===» بشد
>>«ه» به ی تبدیل میشود.
>>بهتر===» بیتِرِس

سر راهی===» سری رایِس

گربه===» گربیِه
>>«ه» به «ش» تبدیل میشود.
>>بهش میگم ===» بشش میگم
>>«ه» به «و» بدل میشود.
>>ما هم می آییم ===» ما وَم میَیم
>>نکته: به

نظرات 25 + ارسال نظر
سلیمان جمعه 9 دی 1390 ساعت 09:12 ب.ظ

اوه اوه...
با کرمانشاهیا شوخی نکن من مشناسمشون...

منم تقریبا میشناسمشون،نه شوخی با کرمانشاهیییییی؟نه این چه حرفیه؟

دایی کیمیا جمعه 9 دی 1390 ساعت 10:42 ق.ظ

منم ۲تا کلمه اضافه میکنم:
چوری=جوجه
مال مالی=مارمولک

سلام مرسی که به وبلاگمون سر زدین این دوتا کلمه رو خودمم هیچ وقت نشینده بودم!!!!

مهتاب جمعه 9 دی 1390 ساعت 12:04 ق.ظ http://mamay90.blogsky.com

دمت گرم خیلی خندیدم، بیا 1 آموزش لهجه ی کرمانشاهیم بذاریم کرکر خندس به خدا!!!

اره پایتم فک کنم واسه روحیه بچه ها هم بد نباشه یکم بخندن

lمهدی(اتاق عمل89) چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 10:52 ب.ظ

نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــگـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو...!!!!!
جدی من خودم از این لهجه اصفهانی ها خیلی خوشم میاد
ولی به زبون بجنوردی ها نمیرسه!!!!!!

بله اون که 60% شک نکید

y.s سه‌شنبه 6 دی 1390 ساعت 07:40 ب.ظ

لهجه اصفهانی شرینه ولی سخت به نظر میرسه شاید با تمرین بشه یه جورایی یاد گرفت
ولی کارتون قابل تحسینه

ممنونم...
اره با تمرین راحت میشه یاد گرفت

سلیمان سه‌شنبه 6 دی 1390 ساعت 01:36 ب.ظ

منظورم شما نبودین...
نارحت نشین...

کیمیا سه‌شنبه 6 دی 1390 ساعت 08:26 ق.ظ

دوست خوب چند ساله ام ما خودمون این کاره ایم .با این مطلب قشنگت کلی یاد اون وقتها افتادم.دوست دارم عزیزم

منم خیییییییییییییلی دوست دارم گلم مرسی که سر زدی به وبلاگمون

سلیمان دوشنبه 5 دی 1390 ساعت 01:36 ب.ظ

مدیر وبلاگ ۸۹ درست میگی ولی

ببخشید من اصلا منظورتون رو از ولی نمیفهمم میشه بیشتر توضیح بدید؟؟؟!!

جادوگرشهر.......... دوشنبه 5 دی 1390 ساعت 12:36 ق.ظ

عاشق خودتو ولهجتم .........بشناختی مارو دیگه منم جادوگر شهر...............

اره شناختم عزییییییزمی البته لهجه ی شهر شما هم خیلی جالبه

R.GH یکشنبه 4 دی 1390 ساعت 08:06 ب.ظ

خیلی یاد گرفتن لهجتون سخته
دو بار خوندم فقط پرایت رو یاد گرفتم خیلی زیاد یاد گرفتم اصلا نیازی به تشویق نیست

اره یکم تمرین میخواد اما مثله اینکه قراره با اقا امین کلاس های اموزشی اصفهانی و بجنوردی بذاریماگر خواستین شرکت کنین

مدیر وبلاگ(عمومی۸۹) یکشنبه 4 دی 1390 ساعت 12:38 ب.ظ http://generalhealth89.blogfa.com

لهجتون که واقعا جالبه!!!!!ولی کلا اصفهانی ها آدمای با کلاسی هستن!!من زیاد تو شهرتون بودم!!!!!!

مرسی از شما ونظرتون .شما خیلی لطف دارین خوشحال میشیم اگه بازم تشریف بیارین اصفهان!!!

Mina.R شنبه 3 دی 1390 ساعت 10:17 ب.ظ

خیلی جالب بود.مرسی

خواهش میکنم گلممم

امین شنبه 3 دی 1390 ساعت 01:39 ب.ظ

ممنون همکلاسی مطالب خیلی قشنگی میزاری یادم باشه با کمک هم آموزش لهجه بجنوردی رو هم که توش تخصص دارم بزاریم.

خواهش میکنم همکلاسی باشه فکره خوبیه.

دیزاوندی شنبه 3 دی 1390 ساعت 10:17 ق.ظ

اولا پرایت و ارت مال مشهدی هاست لطف کنین قروتش نکنین (در زبان مشهدی به معنای دزدیدن ) اما کلا مطلب باحالی بود

از کجا معلوم شما قروتش نکرده باشین؟؟؟؟؟؟؟
کلا مرسی

R.GH شنبه 3 دی 1390 ساعت 10:14 ق.ظ

آره بابا صددرصد درست بود ولی کنسل شد

اصلا خودتونو ناراحت نکنید چون شاید دوشنبه امتحان باشه

فاطمه شنبه 3 دی 1390 ساعت 12:21 ق.ظ

پریا جون باحال بود منم لهجه ی اصفهانی رو خیلی دوست دارم ایندفعه واسم اصفهونی صحبت کن باشه؟دوست دارم یاد بگیرم؛

مرسییییییییییییی عزیزم چشم حتما

امین جمعه 2 دی 1390 ساعت 08:46 ب.ظ http://stnkums89.blogsky.com

سلام
لهجه اصفهان خیلی شیرینه اما به شیرینیه لهجه بجنوردی نمیرسه
شهرتون خیلی قشنگه
به همشهریاتون بگو نزارن آثار باستانیا رو خراب کنن
موفق باشی

سلام
بله درسته زبان بجنوردی هم جالبه .مرسی شما لطف داری.چشم بهشون میگم اما کو گوشه شنوا؟؟؟

dibak جمعه 2 دی 1390 ساعت 05:31 ب.ظ http://just-computer.blogfa.com

اول سلام.
اسم اصفهان اومد دلم لرزید و هوای اصفهان زد توسرم .الان 2 ماه هست خونه نرفتم.
بعدش یه سوال شما اهل خود اصفهانی یا استان اصفهان یا شهرهای دیگه اصفهان.
مصطفی از اصفهان

سلام همشهری....
من در واقع خودم اصفهان به دنیا نیمدم اما بابام اصفهانیه.و چند سال هم
هست که شاهین شهر زندگی میکنیم میشناسی؟؟شهر باحالیه میشه بپرسم رشتتون چیه؟؟؟

R.GH پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 11:10 ب.ظ

خیلی خیلی از لهجه اصفهونی خوشم میاد
قشنگ بود مرسی
حالا اگه تونستی لب خوانی کنی؟؟؟
نتونستی؟ اصفهونی میگه اما خیلی غلیظه

خیلی خیلی مرسییییییییی نظر لطفته چرا اتفاقا تونستم داره میگه شما که درس نخوندی واسه میکروب من بتون تقلب میرسونم درستــــــــــــــــــــــــه؟؟؟؟؟؟

لیلی پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 10:19 ب.ظ

خیلیییییییییییییییییییییییییی
خیلییییییییییییییییییییییییییییی
خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییی لهجه ی قشنگی داری عزیزم
مرسی

قوربوووووووووونتو گلم نظره لطفته

حمیده پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 10:18 ب.ظ

بابااییییییییییییییییییییییول دمت گرم.خیلی قشنگ بود خوشم اومد .

مرسیییییییییی جییییییگر

زهره ص پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 10:13 ب.ظ

خانوم اصفهانی دمت قیژژژژژژژژژژژژژخیییییییییییلی باحال بود خوشم اومد از امشب سعی میکنم لهجه قشنگتونو تمرین کنم فقط باید قول بدی اشکالامو رفع کنی و تو یادگیریش کمکم کنی نظردون چیست؟؟؟ اخرشو با لهجه خودتون بخون

چاکرتمممممممممممم[:S019: چشم گلم حتما اما خودم هم خیلی حرفه ای نیستم

سلیمان پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 10:09 ب.ظ

مرسی ...
ولی انصافا سخته...
تلاش زیاد میخواد...

خواهش میشه....نه زیاد هم سخت نیست سریع راه میوفتی

زهرا م پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 10:04 ب.ظ

بازم مثه همیشه عالی و باحال بود پری جونم ممنونم عزیزم

خواهش میکنم گلم عالی بودن از خودته

A:H پنج‌شنبه 1 دی 1390 ساعت 09:59 ب.ظ

خیلی جالب بود پری جون.از لهجه قشنگتون هم خیلی خوشم میاد.فقط امیدوارم خصلتی که به اصفهانی ها نسبت میدن در مورد تو صادق نباشه.خسسیسسس

مرسییییی عزیزم .نترس من تنها چیزی که نیستم خسسسسسسسیسه!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد